واحد حقیقی وواحد عددی

بنام خدا 

هرکسی در عالم خلقت یک واحد حقیقی است نه یک واحد عددی 

واحد عددی با واحد حقیقی تفاوت دارد همه ما خود را در حساب وشمارش نسبت بدیگران حتی  بصورت واحد در ک کرده ایم وحال آنکه خودر ار در شمار دیگران فهمیدن یک فهم مقایسه ای وبی بنیاد است.

واحد حقیقی بدون قید وشرط موجودیت دارد وواحد عددی، در صورت نبودن دیگران بی معنا میشود چنانکه شاگردان یک کلاس درس را درنظر بگیریم مثلا شاگردهفتم یاهشتم ( مثال است) بدون حضور شاگردان دیگر بی معناست.

حال اگر ما عادت کنیم که همیشه مثلا خودرا شاگرد هفتم یاهشتم، در زمانیکه در یک کلاس نشسته بودیم احساس کنیم تصوری غیر عادی از خودمان داریم و باید بگوئیم تصور همه ما از خودمان  یک چنین چیزی است یعنی تصوریکه ما  در خانوده وفامیل وشهر ودیار خود پیدا کرده ایم تقریباهمین صورت را دارد ومعمولاافرد فامیل وشهر ودیار وارزشهای اجتماعی وغیره را حانشین خدا کرده ایم.

این تصورباعتبار جامعه درست است وبا توجه بآن، تصور الهی از خود یا بنده خدا بودن حاصل نمیشود وبرا ی همین احساس گمشدگی یا گم راهی پیدا میشود.

مثال دیگری اینکه   فردی خودرا عضو تیم والیبال میداند وبا همین شخصیت وباور زندگی میکند ممکنست خودرا  در آن تیم واحد ویگانه بداند اما این به معنی وحدت ویگانگی از جهت خلقت نیست وحدت او از جهت خلقت چیزیست ورای این دانستگی .عنوان هائی که برای خود قائلیم نیز از قبیل عضو یک تیم بودن است حتی عنوان دکتری ومهندسی وغیره یعنی انسان چیزی ورای دکتری ومهندسی است واغلب غفلت دارد.

 به هر حال از هرکس بپرسید تو واحدی یانه خواهد گفت یک فرد واحدم اما منظور اکثرفردیت عددی است ولذا این توضیح در اینحا ضروری بنظر آمد.

حضرت علی در باره یگانگی خدا فرموده : "الاحد لا بتاویل العدد" بنظرمیرسد این بیان در مورد بنده خدا هم مصداق دارد.

سر رشته هستیم دست کیست؟

بنام خدا  

              سر رشته هستیم دست اوست  

                           ......

سر رشته هستیم دست اوست                کجا فکر من در پی جستجوست؟ 

" بدست جز او هم مگررشته ایست        وگرهست ماذون و مامور هوست"

به غفلت زخویش وزیارم عجب           ندانم که خود هرچه دارم از اوست

عجب بیخود از خود شدم زابتدا              عجب رانده گشتم زدرگاه دوست

 نگه کن دلا از تبارکه ای ؟                        تبارت زبالا بود یا فروست

 نشینم عزادار آیا که چون                     وخامت  کنار هرآن گفتگوست

چه جویم دگر آبرو بین خلق                        که اینکار ریزنده آبروست!

چنین میخ هستی به دنیا مکوب         نگه کن به عمری که چون آب جوست

فلک  اعتنائی  ندارد همی                 چو میافتد آنکس که روی سکوست 

بسی ساعت وروز من یکنواخت                گذر میکند بی تکانی زدوست

                              بجز باده نوشی چه چاره مرا                           

                           که واضح بدیدم که نفسم عدوست    

نقل از وبلاگ معرفت غزل گونه های 1    

بعضی مشخصات هویت اجتماعی

بنام خدا   

                                                                                   ادامه مبحث قبل 

         بعضی از مشخصات هویت اجتماعی یا منیت  

 

یک مشخصه مهمش آنست که عاریتی است واز خود انسان نیست،ازبیرون عارض شده یعنی با تولدش کسی آنرا باخود نیاورده وعمدتا تاثیرگفتار ورفتار بزرگترا ن وانعکاس شخصیت آنها بر اوست که در مغز واعصابش مستقر شده است.. چنانکه اگر این فرددرمیان قومی دیگرو در سرزمینی دیگر با فرهنگ وزبان آنهار پرورش یافته بود حالااخلاق ورفتار وتصورات ونام ونشانش چیزدیگری بود واحیانا دین دیگری داشت.(هویت الهی هرجا باشد ثابت است)

 طفل در مجاورت مادر وپدر ودیگران، آنطور که زبان ومهارتها را یاد میگیرد،  محتویات شخصیت آنها را هم به خود میگیرد  ,وتوان گفت همه حساسیتها وخوفهای نهانی وصفات بزرگتران باو منتقل میشود بزرگتران هم به نوبه خود زمانی این تاثیرات رااز بزرگترانشان گرفته اند.وموضوع جنبه تاریخی وعمیقی دارد.( مسائل ژنتیکی بحثش جداست.)

تاثیر پذیری بخاطر آنست که طفل قائم به خودش نیست وخودش خودرا نیافریده ورب وربوبی را میطلبد که در کنارآنها احساس هستی وآرامش کند وبرمبنای وجودآنها  خودرا میشناسد نه که باتوجه به خدا ، طفل در واقع والدین یا مربیان را جانشین خدا میکند وبا آنها یکی میشوداووالدین را عامل وجود خود حساب میکند ونطفه منیت مستقل از خدا  در وجودش شکل میگیرد وکاذب بودن منیت انسان بواسطه همین اشتباه است که ناگزیر پیش میآید.اگر فرضا طفل متکی به هویت الهی بودوبصیرت داشت ونیاز نداشت چنین نمیشد. 

فروید که روانشناس مشهوریست هم گفته طفل از ابتدا با مادرش یکی میشود  ونتیجتا گفته شده بعدا با جامعه  یکی میشودوتجرد نفس خودرا از دست میدهد جالب اینکه در درجات بالای تقرب  انسان  باخدا احساس یکی بودن میکند البته این مستلزم پاک شدن ازوابستگیها یا یکی بودنهای قبلی با جز خداست .

تقدیر چنین بوده که طفل انسان بسیار ناتوان باشد وهمه چیز را از بزرگتران فرا گیرد وهمه شرایط آنها را ندانسته بپذیرد وبنده آنهاشود تا بعد خودش به رشد وکمال و حقیقت برسد وهرکسی محکوم است باینکه سرانجام به هویت الهی ویگانه خود بازگرددوبخدا برسد.

مشخصه مهم دیگرهویت اجتماعی آنست که معمولا تمام وجود انسان را پوشش میدهد وفرد با ساده لوحی  گمان میکند تمام هستیش در همین شخصیت اجتماعی و نام ونشان متعینی که دارد خلاصه میشودواز جنبه الهی وجود خودش  که غیر متعین وبسته به کل جهانست وبسیارعظمت دارد غافل میشود.

مشخصه دیگر اینکه خاطرات تلخ وشیرین در این هویت یا منیت جادارد چه قوه حافظه را دراختیار دارد وبسیاری از دانشها ودانستگیها به آن مربوط  وسربه هواست ، مگردروسی که خوانده و اطلاعاتی که بیطرفانه فراگرفته است.

.مشخصه ی قابل ملاحظه دیگر اینکه باور جاودانگی روح وجهان آخرت با این هویت ممکن نیست وشخص گمان میبرد با مرگ نابود میشود وحق دارد اینطور فکر کند زیرا هویت اجتماعی خود را جاودانی نمی بیند البته ممکنست در دین تابع عقیده دیگران باشد.جاودانگی با هویت الهی قابل درک است.

هویت الهی وهویت اجتماعی

بسم الله الرحمن الرحیم    هست کلید در گنج حکیم 

                                                                                                         خودشناسی

                              هویت الهی وهویت اجتماعی  

آدمی دوهویت درخود احساس میکند:

یکی هویت شناسنامه ای یا هویت اجتماعی که همان نام وعنوان شغل وفامیل وفرزند چه کسی  واهل فلان شهر ودیارو.. است ومنیت برمبنای همین هویت ایجاد میشود.

ودیگر هویت الهی که اصل حیات ما یا روح الهی است  که درهر فرد دمیده شده (ونفخت فیه من روحی )وبه کل عالم وجود بستگی دارد و یگانه ومنحصر بفرد ووارسته است ومعمولا گمشده ماست .   (این دو هویت رامن حقیقی  ومن ذهنی یا مجازی وغیره هم نامیده اند)

عارف یامومن حقیقی ازهویت اجتما عی خود عدول میکند وبه هویت برتر یا خدائی خود پی میبرد ومیخواهد به مبدا خود متصل شود(یرجوا لقاء ربه) دراین طی طریق حیرتها ومشکلات  ومسائل  زیادی پیش میآید(..که عشق آسان نموداول ولی افتاد مشکلها )

خودشناسی یعنی پی بردن به هویت واحد الهی خویش یا از خدا بودن ونیز پی بردن به موانعی که مکتسبات اجتماعی از ابتدا در ما غفلتا ایجاد کرده است این موانع یا حجابها از جنس توهم وحساسیت های زائد است که در ضمیر ما پنهان شده است.وریشه اش خوف از" دون الله "است  وغالبا در محیط اجتماعی و تربیتی به فردسرایت کرده است.

اگردر هویت اجتماعی خود کاملاغرق بمانیم  حس میکنیم از جامعه ایم نه ازخدا و نمیتوانیم هویت اصلی والهی خودرا دریابیم.جامعه هویت فردی مارا که جنبه الهی دارد درک نمیکند چه شخص شمارااز خارج نگاه میکند  وانسان نوعی میشناسد و متوجه روح غیبی و مجرد شما که خود متوجه آنید نیست!در حقیقت خودتان به حضور خویش درجهان خلقت واقف هستید! وخدا.

بنابراین سعی ومجاهده  برای رسیدن باصل یگانه خود  وخدا به عهده خودفرد است  از طریق خلوت باخود ودیدن مشکلات درون وصبر وتامل وحضوردل درنماز وذکرواعمال دیگردینی وآنچه اهل معرفت گفته اند .(خلاصه ایست ازمباحث خودشناسی که در این وبلاگ مطرح شده است) 

 وفق  حدیث مشهور"من عرف نفسه فقد عرف ربه "خود شناسی همان خدا شناسی است ووفق حدیث مشهور دیگر دشمن ترین دشمنان هرکس نفس (منیت )اوست. 

مضافا :

هویت الهی اگر درکسی ظهور کند بسیار با عظمت وشگفت وغیر قابل وصف است عرفا با کلمه مستی خواسته اند آنرا وصف کنند گرچه تعبیری نارساست.  

این هویت متعالی در غلافهای  هویت یا منیت اجتماعی زندانی است. اهل معرفت وسالکان راه خدا  میکوشند خودرا ازاین زندان رها سازند و خالق خود را دریابند وباو بپیوندند.  

از هزاران آن کسی خوش منظر است         کو بداند که به صندوق اندر است /مولوی

                                         .....

گل در بر ومی برکف ومعشوق بکامست     سلطان جهانم به چنین روز غلامست/حافظ  

                                               .... 

خویش را صافی کن از اوصاف خویش         تا ببینی ذات پاک صاف خویش 

بینی اندر خود علوم انبیا                         بی کتاب وبی معید واوستا/مولوی 

هویت اجتماعی که باعتبار اشخاص یا جامعه موجودیت دارد،وجود انسان را در تنگنا نگه میدارد، محدود وحقیر ودرد مند و.. است ولو بزرگ  وسالم بنظرآید وشرحش پایان ندارد. 

حالت حضور دل حالتی بینا بین  است یعنی بااینکه هویت مجازی درکار است، هویت حقیقی هم تجلیاتی دارد  وانسان تاحدی متوجه وجه الله است.(بعضی راههای رسیذن به حضوردل وآرامش در وبلاگ دلآگاهی یادآوری شده است) 

در چستوچوی خود گمشده

 بنام خدا

 خود شناسی

                                  در جستجوی خود گمشده

 

                                                          گوهری کز صدف کون ومکان بیرون بود

                                                          طلب از گمشد گان لب  دریا  میکرد/حافظ

سخن از گمشدگی زیاد مطرح است والحق واقعیتی بسیار مهم وقابل تامل میباشد زیرا گمشدگی یا بیگانگی ازخود به معنای ضلالت وگمراهی یا انحراف از مسیر صحیح زندگی است ودر همه ما به نسبت وجوددارد.قابل توجه است که باید در نماز مکرر بگوئیم "اهدنا الصراط المستقیم"

آیا متوجهیم که گمشده ایم ؟ پی بردن به آن در درجه اول اهمیت قرار دارد ونیز  جای تامل دارد که این گمشدگی یعنی چه؟ وچه شده که گم شده ایم یا از خود بیگانه شده ایم؟

این تامل فرصت وحوصله وآمادگی لازم را میطلبد وچنین نیست که کسی با اراده وتفکرات زمانمند بتواند در یابد که  گم شده و بعد در جستجوی خود باشد این رشته سر دراز دارد.خود مجازی زمانمند است ودر گذشته وآینده میپلکد ولی خود حقیقی از صدف زمان ومکان بیرونست ولذا در لحظه های بی زمان میتوان آنرا دریافت.

 یادآوری کلام معروفی از علی ع  مناسب این مقا ل است که فرمود: تعجب میکنم از کسی که چیزی را گم کرده وجار میزند که بیابد وخودرا که گم کرده نمیجوید

چرا خودرا نمیجوید؟ چون انسان غالبا  متوجه نیست که گم شده واز گوهر یکدانه  هستی خود غافلست. یعنی  متوجه نیست که در عمل خودش نیست یا به خود نیست، تحت تاثیر جامعه ومخلوقات خدا زندگی میکند وبه آتها پناه برده  ودر آنها غرق است .کسی که از خود بیگانه است مسلما از خدا هم بیگانه است . هنگامیکه از خود بیگانه باشیم نمیتوانیم با خدا باشیم؟ خدائی که خالق کائنات وبی زمان ومکان ونامتناهی است.وبه هرحال حضورقلب نسبی امکان دارد.

ما شاهد زمین وآسمان وخشکی ودریا و وشهر دیار وجامعه خود ووقایع بیشمار هستیم ، انواع واقسام گیاهان وجانوران دریا وخشکی وشگفتی های زیاد را میبینیم و چه بسا مبهوت میشویم،

دراین  مشاهدات وجریانات که بسیار مهم وتاثیر گذاراست یک چیز معمولا نادیده گرفته میشود  چیزیکه  همه آنچه دیده میشود باعتبار او صورت گرفته وآن خود" من یا تو" است که هستیش  نسبت به  هر چه دیده ، مرکزیت واولویت دارد وگوهر یکدانه ایست که جهان درآینه ذهن او شکل گرفته است.

موافق گفته حافظ آیا درست است که مروارید یکدانه وجود خودراازدیگرانی که مدعی معرفت اند وخود گمشدگانند بجوئیم .

چون ذهنیت روزمره ما از شخصیت مجازی یا ناخود برآمده - در لحظاتی که ذهن ساکت وآرام  است وشکیبا هستیم، به خود اصلی وخدادادی یا گمشده خود نزدیکیم . یاد صجیح خداچه بسا ذهن را ساکت وخود حقیقی را فرامیخواند  ومجال حضوررا فراهم میکند .

اذکروا الله کثیرا لعلکم تفلحون  

 

 

 

داستانی در یاره عشق بخدا

بنام او

                                     

                           داستانی درباره عشق به خدا

 

 نقل کرده اند که : روزی  سه عارف بزرگ حسن بصری .مالک دینار وشفیق بلخی بدیدن رابعه  که بیما ربودرفتند  رایعه یکی از بزرگترین زنان عارف جهانست.

  پس از احوالپرسی  سخن از عشق به خداوند به میان آمد  حسن بصری گفت هیچکس در عشق  خویش بخداوند صادق نیست مگر اینکه ضربه های خدای خودررا با شکیبائی تحمل کند

رابعه گفت: ازاین سخن بوی منیت و خود بینی میآید.

شقیق بلخی گفت:هیچکس در دعوی خویش صادق نیست مگر اینکه در مقابل ضربه ها شکر کند

رابعه گفت این بهتر است اما بازبوی منیت میدهد

مالک دینار گفت: در عشق خود صادق نیست هر کس از ضربه های دوست لذت نبرد.

رابعه گفت خوبست اما بهترازاین باید گفت باز سایه ای از منیت درآن هست.

همه گفتند اکنون خودت بگو

گفت هیچکس در دعوی خویش صادق نیست اگر با مشاهده محبوب خویش درد ورنج را فراموش نکند.

                                       ********

در تائید سخن منقول از رابعه این خبر قابل توجه است  که در یکی ازجنگها  تیری به پای علی ع فرورفته بود وچون میخواستند آنرا خارج کنند طاقت نمیآوردند پس فکر کردند وقت نماز اینکار را بکنندوکردند وایشان احساس درد نکردند.

 

رابطه

بنام خدا

                                               رابطه درست ونادرست


انسان در صورتی میتواند بادیگران را بطه صحیح داشته باشد که با نگاه آزاد وبا بصیرت آنها را ببیند وتحت تاثیر نباشد..رابطه ای که براساس  اشتراک منا فع وتعلقات ووابستگیها ایجاد میشود غالبا فاقد بصیرت است.رابطه انسانی چیز دیگری است.
 فردیکه آزاد باشد و قوه دراکه وبینش او درست کار کند میتواند دیگران را درست یبیند ونیز رابطه اش با عالم خلقت وخدا شکل مناسب پیدا میکند در غیر اینصورت از پشت هاله ای از توهم وخیال  بر دیگران نظر میکند وهم در باره خودش وخدای خودش ،تصوراتی قالبی و از پیش ساخته شده  دارد.  انسان با این نگاه عادتی وغلط واقغیت وجود دیگران را درک نمیکند درآنها حل میشود و اخلاق ورفتار آنها را نسبت بخود بدرستی متوجه نمیشود وهم از معنی اصلی دین غافل میشود ولو خودرا دیندار بداند
خلاصه بگوئیم در رابطه نفسانی ربط حقیقی وجود ندارد ودر نوعی بریدگی ازهم با یکدیگر انس پیدامیکنند یا ازهم نفرت میکنند در پناه یکدیگر ودرتنازع با یکدیگرند" در قرآن کریم هم به این موضوع تائید میشود "تحسبهم جمیعا وقلوبهم شتی یعنی آنهارا باهم میبینی ولی دلهایشان ازهم جداست"  باز در قرآن آمده است"وتراهم ینظرون الیک وهم لا یبصرون" ای پیامبر میبنی که آنها بتو نگاه میکنند اما نمیبینند.این همان نگاه اسیر یا غیر آزاد است که نگاه میکند اما نمیبیند.

در اینحال گرچه رابطه عقلانی مطرح باشد امارابطه نفسانی اساس قرار میگیردو بر رابطه عقلانی غلبه دارد. به هر حال دیدن دیگران از روی بصیرت اهمیت زائدالوصفی دارد
 شکل رابطه در موضوع اخلاق جای تفصیل وبحث دارد وبنظر میرسد بآن پرداخته نشده است.

مضافا:

نگاه سودجویانه  یا نفسانی را بعضی به نگاه صیاد به صید تشیبه کرده اند ومنظور اینست که بهره وری  واستثماریکدیگر را در نظر دارند دراین نگاه بصیرت ومعرفت دل مطرح نیست .همین نگاه در روابط بین المللی بوضوح دیده میشود و در اکثر ویاعموم مردم هم مشهوداست وچون این روابط شکل مجازی ونفع طلبانه دارد نمیتوان آنرا اصیل وجدی دانست .والبته  نگاه بیطرف ومحبت بی شائبه هم بین افراد ظهور دارد. 

. درقرآن آمده است که در آخرت دوستان دشمنان یکدیگرند مگراهل تقوی ومعرفت(الاخلاء یومئذ بعضهم لبعض عدو الا المتقین) واین معنی نشان میدهد که روابط  مردم در دنیا غالبا سود جویانه ومجازیست ولو از روی حرارت وعشق  بنظرآید.

وجوه خودشناسی

بنام خدا

 

توجهی به وجوه خودشتاسی:

 

دراین وبلاگ وجوه خودشاسی مورد توجه واشاره بوده  ودراینجا بیشتر بآن  توجه  میکنیم.

 خودشناسی یا خودنگری وجوه متفاوتی دارد یک وجه مهم آن خودشناسی جسمانی است .

میپرسیم آیا ما خودمان زندگی میکنیم یا  زندگی کرده  میشویم آیا ما میشنویم یا شنوانیده میشویم آیا قلب باراده ما می زند یا زده میشود...... روشن است که حیات ما  بدست خود ما ادامه نمیابداز جائی دیگرتامین میشود وجریان میابد.از کجا؟ پاسخ سرسری ندهیم وتامل کنیم.

واضح است که این بدن من وشما کارخانه وسیستم عجیبی است که  خارج از اراده ما دائم کار میکند وباعث میشود که روز وشب  زنده باشیم ومعمولا به شگفتی آن توجه نداریم . هرکدام از دستگاه ها واعضای آن جداگانه قابل تو جه و حیرت  برانگیزاست وشگفتی سرسام آمری دارد. 

وقتی  مثلادرباره ساختمان چشم ویا گوش مطالعه کنیم میبینیم  پیچیدگی  وتکنیک های  چنان شگفتی در ساختمان آنها بکاررفته که  سخت مبهوت کننده است ونیزدستگاه تنفس وتغذیه وسوخت وساز بدن چنان شگفت است که قابل وصف نیست تا چه رسد به ساختمان عجیب مغزیا مثلاگفته  میشود لوله کشی هایی که در کلیه ها وجود دارد از لول کشی یک شهر بزرک مفصلترودقیقتر و پیچیده تر است.!  واصولا ساخمان بدن ازپیجیده ترین کارخانه ها وابزار صنعتی که بدست بشر ساخته شده پیچیده تر است وجای توجه ونگرش ویژه دارد.

زیست شناسان یا فیزیولیست هایاپزشکان ممکنست اطلاعات مبسوطی دراین باره داشته باشند اما غالبا توجهشان به دیگران است و خودرا فراموش میکنند یا این شگفتی ها برایشان عادی شده است.

اینجا مهم اینست که متوجه باشیم  که دستگاهای بدن  خودما بطوراعجازآمیز ساخته شده وکار میکند  و مثلا متوجه نفس کشیدن وخوردن وآشامیدن و... کارمنظم بدن خود باشیم که بطور اعجاز آمیز بفرمان تقدیر خارج از اراده ما صورت میگیرد. یا امکان پذیر میشود.

ویک نکته مهم اینکه نگرش صحیح باندامهای بدن مثلا جهاز تنفس و دست وپا ومفاصل وکوفتگی ها وآلام بدنی میتواند موجب آرامش وتجمیع حواس گردد وباعث شود که انسان به خود باشد در حالت مراقبه این توجهات سودمند واقع میشود وسعی میشود ذهنیت روزمره کنار گذاشته شود و فقط حالت توجه وآگاهی نسبت به خود وجود داشته باشد..

  ضروری است که قدر بدن واعضای آنرا بدانیم چه از ارزشمند ترین وسائل برای ما ارزشمندتر است. واغلب غافلیم. بدن پایگاه و جایگاه زندگی ماست از هر خانه ای که تصوررود ارزشش بیشتر است. آیا قیمتی میتوان برای این خانه ووسائل چشم و گوش و دست وپا و.. تعیین کرد آیا ازرزش چشم وگوش و.. از همه ثروتهای جهان بیشتر نیست؟

  ونیزخودشناسی بدنی مسلما حس خدا شناسی را زنده میکند واهمیت بسیار دارد وشرحش زیاد است.(در فرازی از دعای عرفه از اعضا و استخوانهای بدن به تفصیل نام برده شده و موید اهمیت خودشناسی حسمانی است)

 

  وجه دیگر خودشناسی کشف وشناخت مکتسبات مزاحم تربیتی خویش یا عبور از خود مجازی ورسیدن به خود حقیقی است  که بسیار بسیار مهم است. به بیان دیگر نگهداری خود اصلی والهی از آسیب خود مجازی (کلمه تقوی یعنی خودنگهداری ومنظورنگهداری خود اصلی است)     

هر کسی درخانواده وجامعه بارآمده وحتما  تاثیرات نامطلوبی از دیگران گرفته است. این تا ثیرات بویژه در خرد سالی صورت گرفته است. واقعیت اینست  که شخصیت مربیان بویژه والدین بر طفل منعکس میشود ومعمولا کسی متوجه این جریان نمیشود ومشکل کسی میتواند اعتراف کند که  شخصیتش عاریتی است وترکیبی از شخصیت مادر وپدر واطرافیان است . بنابراین حساسیتها واضطرابات وترسهای نهانی هرکس ازطفولیت شکل گرفته وبعد باشکال مختلفی بروز میکند

همین شخصیت یا منیت ما که باعتبار جامعه معنی دارد ،حجاب شخصت فطری والهی ماست وازآن تعبیر به "نفس" میشود وحرف وحدیث در باره اش زیاد است وقبلا هم  تو ضیحاتی آمده ودراینجا یادآوری میشود که نفس را ترسهای مخفی حفاظت میکنند واصولا صفات منفی ومخرب انسان زائیده ترسهای نهانی است مثلا کسی که دروغ میگوید از حقیقت وراستی واهمه دارد وکسیکه حسوداست میترسد کمتر از دیگران باشد ووکسیکه بیش از اندازه ثروت اندوزی میکند از بی چیزبودن بیم دارد یا مثلا کسیکه کمروست از قضاوت دیگران می هراسد .

 دراین وجه خودشناسی بجای اینکه انسان دستخوش حساسیتها وترسهای بیجای درون خود باشد ،سعی میکند حتی المقدورآنها رابشناسد یا شهود کند وازضمیر ناآگاه به آگاهی درآورد ، اینکار نیاز به مراقبه وتاملات  خاص دارد وآرامبخش است..

جالب توجه است که درآخرت وجود حقیقی انسان مطرح است وشخصیت مجازی  که ازوابستگیها ونسبت ها حاصل شده  فرو میریزد چنانکه فرد ازبرادر  ودوست وپدرومادرش طبق قرآن فرار میکند ونسبتی با کسی ندارد(فلا انساب بینهم) ولذا رسیدن به اصل خود وکنار زدن شخصیت مجازی که وابسته به جمع است از مهمات میاشد

دراین کار عظیم یاد خدا وفکر نکردن(متوقف کردن خیالات) ودر لحظه توقف کردن وصبر وتامل... وشهود صحیح وقایع خیالی که در درون میگذرد وپی بردن به پوچی آنها اهمیت دارد

بطورخلاصه این وجه خود شناسی به معنای اصلاح نفس ورهائی از اسارت خود ودنیای خیالی خود  ومقرون حقیقت شدن است واهمیتش برکسی پوشیده نیست. به بیان دیگر رعایت تقوی به معنی عالی آنست(تقوی  مراتب وتعاریف گوناگون دارد)

 

یک وحه دیگرخود شناسی که بی مناسبت با وحه بالانیست باز شناسی خود از دیگران و کشف یکتائی وفردیت خویش است. توضیح آنکه هر کسی از ابتدا هویت خودرا در قیاس با دیگران میفهمد. طفل بخارج از خود نگاه میکند ودیگران را میبیند وبعد خودرا کسی مانند آنها ولی کوچکتر وناتوانتراحساس میکند باین ترتیب از مرکز وجود خود رانده میشود ودرحاشیه قرار میگیرد وحالت تسلیم اضطراری دراو پیدا میشود ومملوک والدین میگردد. چیزی که او در خارج میبیند تصویر دیگران و عملکرد آنهاست وبنابراین از آنها شناخت حقیقی پیدا نمیکند شناخت او بصورت انس وعادت است وهر گز متوجه نمیشود که آنها چه جور آدمهائی هستند فقط نسبت به خوبی کردن وبدی کردن آنها حساس است.

چون طفل خودرا وابسته بوالدین ودیگران میفهمد لاجرم استقلال وجودی او محو میشود اوخودش را یکی از دیگران یا یا یکی ازبرادران وخواهران آن خانواده حس میکند وهمانطور که زبان را از آنها فرا میگیرد اخلاقیات ایشان هم باو منتقل میشود واینگونه مبنای تصورش از خویش اقتباس ازدیگرانست. او خودرا فرزند مادر وپدر ومتعلق به فامیل میداند واز اصل وحود واحد خود  یا بنده خدا بودن غافل میشود..

وچون هرکسی از این شرائط عبور کرده وتصوری بدلی ومجازی از خود دارد اینک اگر در صدد خودشناسی است باید خودرا از دیگران باز شناسد. بقول مولوی.

ای تو در پیکار خودرا باخته       دیگران را تو زخود نشناخته

تو بهر صورت که آئی بیستی          که منم این بالله این تو نیستی

کی تو این باشی که تو آن اوحدی    که خوش وزیبا وسرمست خودی

این نکته مهمی است که هرکسی در حهان یگانه وبی نظیر است وخود نمیداند وبا دیگران مشتبه میشود زیرا با اسم  وشکل و اندازه و شماره و غیره از نظر دیگران شناخته شده واوهمین شناخت دیگران را قبول کرده وچه بسا کافی میداند ولی این اصل او نیست ومولوی میگوید بالله این تو نیستی.

تجربه نشان داده است که اگر کسی بتواند خودرا از دیگران باز شناسد وابن تصور کهنه و قدیمی و مستعمل ومجازی را که وابسته بدیگران است از یاد ببرد به اصلیت خود میرسد ومتوجه میشود موجودی خارق العاده وبا شکوه است ودر این حالت است که معنی" انا لله" برایش متجلی میشود.

وجه مهم دیگر خودشناسی تامل در باره  اصل هستی خود وسئوال "من کیستم" است این من کیستم از نظراجتماعی  دراینجامطرح نیست که جواب ساده داشته باشد، از جهت کلی وآفرینش است تامل در این باره ممکنست انسان را در حیرت فروببرد وتحول ایجاد کند. این سوال ازآنرو قویا مطرح است که هیچکس نمید اند بواقع کیست عارفان درجواب آن درمانده اند مثلا خلیل جبران گفته است در مقابل هیچ  سئوالی در نمیمانم الا در جواب کسی که بگوید تو کیستی؟

روزها فکر من اینست وهمه شب سخنم              که چرا غافل از احوال دل خویشتنم

زکجا آمده ام آمدنم بهر چه بود                            بکجا میروم آخر ننمائی وطنم

از حضرت علی ع نقل است که خدا رحمت کند کسی را که بگوید کیستم از کجا آمده ام وبه کجا میروم.

این سئوال و پاسخ آن در ذهن نمی گنجد فراذهنی است . چه ذهنیات ما را مکتسبات  اجتماعی ایجاد کرده ویارای  طرح این پرسش وپاسخ آنرا ندارد  من کیستم یک رازاست. اما "من هستم" قابل شهود است .

  طبق آیه میثاق در قرآن کریم انسان باشهود هستی خود بدون توجه به نشان های دیگر در جواب" الست بربکم: گقته است" بلی" این میرساند که در هرحال با شهود هستی خود میتوان به ربوبیت پی برد وخدای خودرا شناخت. بنظر میرسد که آیه میثاق اهمیت خود شناسی را در بالاترین سطح نشان میدهد.

 انسان در تاملات مربوط به خودشناسی  از حریم جامعه بیرون میرود وممکنست به وحدت و تجرد خود پی ببرد ومتوجه شود که در عالم خلقت یگانه است وفقط باخالق یگانه ارتباط حقیقی دارد وکسی جز خالق عالم اورا نمیشناسد ووجودش را نمیبیند(دیگران فقط شاهد جسم شما هستند/ قابل تامل و دقت)

گرچه من کیستم پاسخ ندارداما "من هستم" مسلم میشود و چون انسان میفهمد خودش  به خودش هستی نداده  این سئوال مطرح میشود که چه قدرتی مرا آفریده است ولذا خود شناسی  خدا شناسی را درپی دارد.

اگر کسی" من هستم" را  نه بشکل اسمی ورسمی که بطور فطری  وحقیقی متوجه شود خدارا در کنار خود احساس میکند  وربوبیت اورا میفهمد اهل معرفت این را تجربه کرده اند.

انسان موجودی غیبی است

بنام او

                                                                                                شدم از بسکه مقهور  خلايق                                                                                       

                                                                                                کنون محرومم از در ك حقايق                                                                                        

                                                                                      

                                     انسان موجودي غيبي است   

                                   

آن كسي كه از پشت چشمان شما به بيرون مينگرد كيست؟ او يك موجود غيبي است شما شاهد وجودش هستيد واورا لمس مي كنيد وديگران او را نمي بنند!                          

مامعمولا گمان داريم كه ديگران اصل وحود مارا مي بينند ومي شناسند وغالبا با همين گمان كه ممكنست در زندكي اجتماعي برايمان مفيدهم واقع شود زندگي مي كنيم اما حقيقت اينست كه ديگران فقط شاهد نشاني هاي ظاهروگفتار واعمال ما هستند واصل وجود ما را نمي بينند ونمي شناسند ولي همين شناخت ظاهري خودشان را بر ما منعكس ميسازند و در اين رابطه تضوراتي ازخود پيدا ميكنيم كه از ديگران گرفته ايم ودر نتيجه من حقيقي وبرتر خود را از ياد ميبريم ومن عاريتي را به جاي من حقيقي مي نشا نيم(اين حالت از طفوليت شكل ميگيرد)

من حقيقي چيزي است كه خدا آفريده ومن عاريتي تصوريست كه در محيط تربيتي واجتماعي عارض شده ودرواقع ديگران آفريده اند وتفاوت آنها اززمين تا آسمان است وما از سر غفلت معمولا دومي را با اولي مشتبه ميسازيم واينگونه از اصل خود جدا ميمانيم واحساس بي كسي وخوف وحزن ونگراني وجودمان را فرا میگیرد                                                                                       

         هركسي كو دور ماند از اصل خويش     باز جويد روزگاروصل خويش

 براي يافتن وجود حقيقي خود يك راه اساسي اينست كه به موضوع غيبي بودن  روح خود وتجرد آن توجه داشته باشيم وبنظر آوریم که من درعالم خلقت واحد ومنحصر بفرد است و دومی ندارد.

شهيدمطهري در تفسيرآيه الذين يومنون بالغيب...الخ گفته اند:

"بهترين نمونه غيب براي انسان خود وجود انسان است بدن وتن ما براي خودمان محسوس است ومانيز بر روان خودآگاه هستيم واين دو قسمت براي ما شهادت است ولي نسبت به ديگران روان آنها براي ما محسوس نيست بلكه غيب است زيرا اگر يك عمر هم با كسي زندگي كنيم جز اينكه صداي او را بشنويم ورنگ رخسار اورا ببينيم وبدن او را لمس كنيم چيز ديگر نيست وروان او براي هميشه ازما مخفي است.. وهيچگاه نميتوانيم بطور مستقيم بر قلب ودل او واقف شويم" ومولوي گويد.

             گر به ظاهر آن پري پنهان بود             آدمي پنهان تر از پريان بود

در اينجا مقصود اثبات چيزي از طريق استناد به قول بزرگان نيست بلكه مهم اينست كه شايد ما

 با اطمينان به غيبي بودن ونهان بودن اصل وجود خود پي ببريم ودر مواقعي شاهد تجرد نفس خود باشيم كسيكه به تجرد نفس خود واقف گردد بينش ديگري پيدا ميكند وبارهاي وابستگي از دوشش برداشته ميشود چه رنجها ونا راحتي ها ي رواني به علت غفلت ازآزادگي فطري ومرجع ومقتدا دانستن جامعه شكل گرفته است هر چه احساس اتكا به خلق در ما سست تر گردد تصور مناسبتري ازخود وجامعه وجهان ودرك بهتري از پروردگارپيدا ميكنيم

اكثر ما به مقتضاي شرايط تربيتي ارزشهاي انساني را در جامعه جستجوميكنيم وخود را همچون كالائي به بازار جامعه عرضه ميداريم بازاري كه در آن كسادي ورقابت وجود دارد وغافليم كه وجود هريك از ما گوهريست يكدانه ويگانه كه كسادي نداردو ارزشش فوق تصور است وبا هيچ كالائي مقايسه نميشود

فرمايش معروفي است از حضرت علي ع كه هركس قدر خود را نشناخت به هلاكت رسيد

مولوي ميگويد:

 خويشتن نشناخت مسكين آدمي          از فزوني آمد وشد در كمي..

تو زچرخ واختران هم سرتري         گرچه محض مصلحت در آخري

همو گوید:

خویش را صافی کن از اوصاف خویش   تا ببینی ذات پاک صاف خویش

بینی اندر خود علوم انبیا                        بی کتاب  وبی معید  واوستا

چون سخن از ارزشهاي حقيقي به ميان ميآيد ممكن است حس خود خواهي ما لذت ببرد وبخواهد چيزي بر خود يبافزايد ولي بايد درنظر داشت كه ارزشهاي راستين انسا ن درفضا ومسيري غيراز خود خواهي ماست واين حس  بايد متوقف شود  تا من حقيقي ظاهرشود بقول حافظ :     ديو چو بيرون رود فرشته درآيد

با توجه به آنچه گفته شد يك راه برون رفت ازمنيت كوچك ورسيدن به اصل والاوغيبي خود  اينست كه ببينيم تصور ما ازخودمان چيست به بيان ديگرهستي خودرا چگونه توجيه كرده ايم يكوقت از كساني راجع به تو كيستي پرسيدم پاسخ هريك از آنها چنين بود كه يكي از ديگران هستم آياپاسخ من كيستم همين است! ما معمولاديگران رامبنا قرار ميدهيم وخود را ازآنها قياس ميكنيم دراين حالت وجود يگانه وحقيقي خودراگم ميكنيم وآنگاه ازراه مقايسه وانواع حسادتها خود رابرتريا كمترازديگران احساس ميكنيم درصورتيكه تصور درست از خود بايد اينگونه باشد كه فرد خودش احساس هستي كند ونشئه حيات را درك كند.

 درقرآن كريم آمده است "ولقد علمتم النشاة الاولي فلو لا تذكرون"(سوره واقعه آيه63) يعني ما نشئه حيات نخست را به شما آموختيم پس چرا متذكرنميشويد انسان بايد باخود بگويد من آفريده شده ام و هستم وديگران هم مثل من حيات دارندوداشته اند(همه ديگران اعم ازافراد معاصروگذشتگان )

 هرکسی میتواند اقرارکند که نمونه ومصداق انسان كه به او علم حضوري دارم خودم هستم وكس ديگري جز خدا به من علم حضوري ندارد وروح من نفخه خدا واز نظرديگران غيب است (من حقيقي اينگونه  با  غيب ارتباط دارد) اين توجهات  ميتواند عامل روشني ضميروارتباط با خدا باشد در اين راه اقلا كمي  مجاهده  كمي عشق كمي حوصله و تامل كمي اندكي هشياري نسبت به خود اندكي آزادانديشي و اندكي همت ميتواند راهگشا باشد و توفيق نهائي ما موقوف به الطا ف الهي است

اين مطالب نه درس است نه پند كه گوشمان چه بسا ازآنها پر است بلكه كوششي است  درجهت شمع افروزي   در تاريكي هاي ذهنمان واميد است كه  خالي از فايده نباشد

سخنی از انیشتن:

"چه عجيب است كه همه دنيا تو را بشناسند وتو احساس تنهايي كني."

 

در اهمیت خود شناسی

بنام او

                                         

                                            اهمیت خود شناسی

 

آن كه خود را نشناخت چگونه ديگرى را مى شناسد؟

 آن كه از صحيفه نفس خود آگاهى ندارد، از كدام كتاب و رساله طرفى مى بندد؟!
 آن كه گوهر ذات خود را تباه كرده است ، چه بهره اى از زندگى برده است ؟!
آن كه خود را فراموش كرده است ، از ياد چه چيز خرسند است ؟!
 آن كه مى پندارد كارى برتر از خود شناسى و خداشناسى است ، چيست ؟!

آن كه خود را براى هميشه درست نساخت ، پس به چه كارى پرداخت ؟!
آن كه تن آراست و روان آلاشت ، به چه ارج و بهاست ؟!


آن كه معاش مادى را وسيله مقامات معنوى نگيرد، سخت در خطاست
 آن كه از مرگ مى ترسد، از خودش مى ترسد.
 آن كه خداى را انكار دارد، منكر وجود خود است

آن كه در وادى مقدس من كيستم ؟ قدم ننهاده است ، خروارى به خردلى

                                                   *****

الهی، اثر وصنُع توام، چگونه به خود نبالم.؟
الهی، هر چه بیشتر دانستم نادانتر شدم، بر نادانی‌ام بیفزا!
الهی، اگر از من پرسند كیستی، چه گویم؟

الهی، شكرت كه فهمیدم كه نفهمیدم!

الهی، من واحد بی‌شریكم، چگونه تو را شریك باشد..

الهی، عبادت ما قُرب نیاورده بُعد آورده است،! ..

الهی همه از گناه توبه میکنند وحسن را از خودش توبه ده.

 

برگزیده  از  نوشته های آقای "حسن زاده آملی" 

 بنظر خواندنی آمدو دراینجا منعکس شد

(همراهان گرامی ممکنست درباره یک  یاچند یا همه این سخنان  نظر بدهند.)